Prin adult în sensul acestui act normativ se întelege orice persoana care se poate angrena în raporturi de munca, adica în conditiile Codului Muncii si în consonanta cu reglementarile internationale în materia dreptului muncii, potrivit carora varsta de angajare acceptata la nivel mondial este de 16 ani.
Participarea la un program de pregatire profesionala are ca premisa capacitatea de exercitiu a drepturilor care decurg din executarea unui raport de munca.
Formarea profesionala initiala a adultilor asigura pregatirea necesara pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea unui loc de munca;
Formarea profesionala continua este ulterioara formarii initiale si asigura adultilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fie dobandirea de noi competente;
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati;
Calificarea reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii;
Perfectionarea consta în dezvoltarea competentelor profesionale în cadrul aceleiasi calificari;
Specializarea este o forma specifica de formare profesionala, care urmareste obtinerea de cunostinte si deprinderi într-o arie restransa din sfera de cuprindere a unei ocupatii;
Recalificarea consta în obtinerea competentelor specifice unei alte ocupatii sau profesii, diferita de cele dobandite anterior.
Pentru calificare si recalificare se elibereaza certificat de calificare profesionala, iar programele de initiere, perfectionare si specializare se finalizeaza cu certificat de absolvire.
Durata minima a programului de calificare pentru care se elibereaza certificate de absolvire recunoscute la nivel national este:
- 360 de ore pentru nivelul 1 de calificare;
- 720 de ore pentru nivelul 2 de calificare;
- 1080 de ore pentru nivelul 3 de calificare.
Standardul ocupational este documentul care precizeaza unitatile de competenta si nivelul calitativ asociat rezultatelor activitatilor cuprinse într-o ocupatie. În baza standardului ocupational recunoscut la nivel national se elaboreaza programele de formare profesionala.
Furnizorii de programe profesionale care organizeaza programe finalizate cu certificat de calificare recunoscute la nivel national încheie contracte de formare profesionala cu cei care iau parte la astfel de programe. Exista obligatia înregistrarii contractelor de formare profesionala la directiile generale judetene de munca si de solidaritate sociala. Modelul contractului se gaseste în anexa nr. 2 din HG nr. 522/2003.
Autorizarea furnizorilor de formare profesionala
Furnizorii de formare profesionala pot organiza programe de formare profesionala cu îndeplinirea cumulativa a trei conditii: sa prevada în statut sau, dupa caz, în autorizatia pentru desfasurarea unor activitati independente, a activitatilor de formare profesionala, sa fie autorizati în conditiile legii si sa-si îndeplineasca obligatiile de plata a impozitelor, taxelor si contributiilor prevazute de lege.Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor coordoneaza activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesionala. Comisiile de autorizare, constituite la nivel national în subordinea CNFPA, au obligatia sa autorizeze furnizorii de formare profesionala, sa ofere consultanta si informatii furnizorilor de formare profesionala, sa monitorizeze activitatea furnizorilor de formare profesionala si modul în care sunt organizate examenele de absolvire si sa retraga autorizatia acestora, precum si sa coordoneze organizarea examenelor de absolvire.
În exercitarea atributiilor care le revin, comisiile de autorizare sunt secondate de secretariate tehnice, care primesc dosarele furnizorilor de formare, procedeaza la verificarea continutului lor si organizeaza evidenta acestora, înainteaza presedintelui comisiei de autorizare dosarul furnizorului de formare profesionala, înregistreaza tabelele nominale cu participantii la programele de formare profesionala care au încheiat contracte cu furnizorii.
În vederea acoperirii cheltuielilor ocazionate de autorizare, se percep taxe care reprezinta contravaloarea a trei salarii medii pe economie. În conformitate cu modificarea normelor metodologice de aplicare a ordonantei, HG nr. 887/2004, prin salariu mediu pe economie se întelege castigul salarial mediu net comunicat de Institutul National de Statistica în luna precedenta celei în care se achita taxa de autorizare de catre furnizorul de formare profesionala. Sumele astfel colectate sunt gestionate în regim extrabugetar de Consiliul National pentru Formarea Profesionala a Adultilor.
Evidenta furnizorilor de formare profesionala este tinuta prin Registrul National al furnizorilor de formare profesionala a adultilor, a carui structura este prevazuta în anexa nr. 3 din HG 522/2003.
Societatile comerciale, companiile si societatile nationale, unitatile cooperatiste, regiile autonome si alte institutii pot efectua cheltuieli pentru formarea profesionala a salariatilor, cheltuieli care se deduc, dupa caz, din impozitul pe profit sau din impozitul pe venit. Furnizorii de formare profesionala autorizati sunt scutiti de plata T.V.A. pentru operatiunile de formare profesionala.
Pe parcursul derularii programelor de formare profesionala, angajatii antrenati într-un astfel de program beneficiaza de drepturile salariale aferente programului normal de lucru.
Cheltuielile pentru deplasarea la programele de formare profesionala cad în sarcina angajatorului.
Salariatii care, la cererea angajatorului, participa la programe de formare profesionala pe o perioada de cel putin 3 luni încheie cu acesta acte aditionale la contractele individuale de munca, prin care sunt stabilite drepturile si obligatiile dupa absolvire.
Calitatea de furnizor de formare profesionala o pot avea si filialele acestora sau centrele de formare profesionala fara personalitate juridica. Acestea sunt supuse separat procedurii de autorizare. Persoanele fizice desfasoara activitati de furnizare de formare profesionala doar cat priveste ucenicia la locul de munca.
Certificatul se elibereaza însotit de o anexa, intitulata Supliment descriptiv al certificatului, care precizeaza competentele profesionale dobandite.
Autorizarea furnizorilor se face pe baza criteriilor de evaluare pentru o perioada de 4 ani, pentru fiecare dintre ocupatiile pentru care sunt organizate programe de formare profesionala.
Procedura de autorizare
- În termen de 5 zile de la data înregistrarii cererii, secretariatul tehnic are obligatia de a notifica solicitantul cu privire la neregularitatile constatate. În 30 de zile de la data notificarii, solicitantul are posibilitatea de a remedia inadvertentele.
- Ø Comisia de autorizare va proceda la verificarea conditiilor de eligibilitate. Daca acestea nu sunt respectate, furnizorul de formare profesionala va fi atentionat în scris în termen de 5 zile. Acesta are la dispozitie 30 de zile pentru a demonstra cu acte ca îndeplineste criteriile de eligibilitate.
- Specialistii numiti de catre comisia de autorizare pentru evaluarea programului de formare profesionala vor elabora un raport de evaluare. Ulterior, comisia de autorizare, în termen de 45 de zile de la depunerea cererii sau de la expirarea termenelor pentru îndreptarea neregularitatilor, va solutiona cererea de autorizare, pe baza documentatiei depuse la dosar si luand în considerare raportul de evaluare întocmit de specialistul desemnat.
- În termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de autorizare, secretariatul tehnic va elibera autorizatia reprezentantului legal al furnizorului de formare profesionala.
- Cel a carui cerere a fost respinsa poate depune, în termen de 30 de zile, o contestatie, însotita de o copie de pe decizia comisiei de autorizare, care va fi analizata de CNFPA. În situatia în care si contestatia este respinsa, cel nemultumit poate intenta si o actiune în contencios administrativ, în conditiile Legii nr. 29/1990.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu